תודה! שאלתך נשלחה בהצלחה.
התשובה תשלח לכתובת המייל שהזנת.
הייתה בעיה בשליחת ההודעה. נסה שוב או פנה ישירות לכתובת המייל...

אנו מזמינים אותך ליצור קשר כדי לוודא התאמה אופטימלית של הטיפול.
גב' זהר הרלינג, אחות מוסמכת, תקבל את שאלתך ותענה לך באופן אישי ישירות למייל. הייעוץ נעשה כשירות לציבור.

שליחת שאלה לאחות החברה לקבלת הדרכה וייעוץ

לכל המאמרים

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך...

המידע הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו מהווה עצה רפואית, אינו מיועד לבוא במקום עלון לרופא/לצרכן ו/או התייעצות עם רופא מוסמך. לפני השימוש יש לעיין בעלון לרופא/לצרכן.

מטרתה של תחושת הכאב היא להרתיע מפני סכנה אפשרית, למנוע פגיעה ברקמות ולעודד מתן מנוחה לאיבר הפגוע. התווית משרד הבריאות בנושא הטיפול בכאב בעזרת קנאביס רפואי היא: ״טיפול בכאב נוירופטי ממקור אורגני״.

מהו כאב נוירופטי ממקור אורגני

נוירופתיה היא כשל תפקודי של מערכת העצבים שיכול לנבוע מסיבות שונות. בכאב נוירופטי ממקור אורגני, ישנו מקור ידוע הגורם להפרעה מכנית או תחושתית היוצרת את תחושת הכאב. דוגמאות למקורות כאב אורגניים: לחץ של גידול על מקור עצב, היצרות של עמוד השדרה אשר גורמת ללחץ ולפגיעה במערכת העצבים, פריצת דיסק שאינה ניתנת לתיקון או מחלות מטבוליות דוגמת סכרת הפוגעות במערכת העצבים. כאב נוירופטי יכול להתבטא בתחושת שריפה, זרמים חשמליים או דקירות.

השפעת הקנאביס הרפואי על כאב נוירופטי ממקור אורגני

טיפול קבוע בקנאביס רפואי מאוזן לאורך היום יכול להשפיע לטובה על הכאב הכרוני ולמנוע התפרצות של כאב חריף. בשילוב עם קנאביס עשיר ב-THC, ישנה אפשרות לטפל גם במצבים בהם קיים צפי לכאב מתפרץ כמו בזמן מעברים או פעולות פיזיות שיכולים לגרום להחמרת הכאב.

על פי מחקרים תצפיתיים ונסיון טיפולי בקנאביס לאורך השנים, נמצא כי שילוב החומרים הפעילים בצמח הקנאביס משפיע לחיוב על כאב בעוצמה בינונית שנגרם מפגיעה נוירופטית ע"י גורם אורגני (למשל דלקות, גידולים ובצקות), גורם מכני (למשל פריצת דיסק או היצרות עמוד שדרה) או גורם מטבולי (למשל סכרת או זאבת).

במחקרים נמצא כי החומר הפעיל THC נקשר לקולטן בשם CB1 הנמצא בעיקר במוח, ועל ידי כך משפיע על מערכת העצבים המרכזית. עוד נמצא כי החומר הפעיל CBD, אשר ידוע בתכונותיו האנטי-דלקתיות, משפיע על קולטן בשם CB2 הנמצא בעיקר באיברים הפנימיים ובמערכת ההיקפית של מערכת העצבים. השפעות הקנאביס הרפואי על קולטנים אלה מסייעות בהפחתת כאב, בין אם על ידי יצירת תחושה טובה יותר ובין אם על ידי הפחתת הדלקת הגורמת לתחושת הכאב.

טיפול בכאב בקנאביס רפואי אל מול משככי כאבים אופיואידים

בשנים האחרונות נעשו מחקרים רבים כדי לענות על השאלה- האם קנאביס רפואי יכול להחליף משככי כאבים מסוג אופיואידים בטיפול בכאב נוירופטי ממקור אורגני? זאת במיוחד לאור התגברות הפרסומים על ההתמכרות לאופיואידים, תופעה המסכנת את החולה ואף יכולה לגרום למוות. ידוע שקנאביס יכול לסייע בטיפול בכאבים שעוצמתם בינונית (4-5 בסולם VAS), וכי אופיואידים מטפלים בכאבים חזקים יותר. כאשר נעזרים הן בקנאביס רפואי והן באופיואידים בהתאמה לעוצמת הכאב ונמנעים משימוש יתר, הסיכון להתמכרות לאופיואידים פוחת משמעותית.

כאשר משווים בין טיפול בקנאביס רפואי לטיפול באופיואידים, יש לקחת בחשבון את התופעות החיוביות ואת תופעות הלוואי שהם מסבים. מכיוון שאופיואידים הינם חומרים ממכרים היוצרים סבילות וגוררים עלייה מתמדת במינונים, קיים חשש מהשפעות שליליות ותופעות לוואי קשות הנלוות לטיפול.

ההמלצה הרשמית של משרד הבריאות לשימוש בקנאביס רפואי לטיפול בכאב נוירופטי ממקור אורגני הינה:

קנאביס רפואי לטיפול בכאב

כאב מוגדר כ״תחושה וחוויה נפשית לא נעימה הקשורה בנזק ממשי או אפשרי לרקמה, או המתוארת במונחים של נזק מסוג זה״

16.1.20

Close